Let op! Geld lenen kost geld.

Veelgestelde vragen
beantwoord

  • FAQ 'Persoonlijke Lening'

  • Persoonlijke Lening

  • 1. Wat is een Persoonlijke Lening?

    Met een Persoonlijke Lening leent u een bedrag dat meteen helemaal aan u wordt uitbetaald. Wij spreken vooraf met u een looptijd, een rente en een maandbedrag af waarbij u de garantie heeft dat die niet veranderen tijdens de looptijd. Zo weet u vooraf altijd precies waar u aan toe bent. U ontvangt geen betaalkaart bij uw Persoonlijke Lening omdat u tussendoor geen geld kunt opnemen. Een Persoonlijke Lening is zeer geschikt voor grote dure aankopen zoals een keuken of auto.


  • 2. Wat gebeurt er na definitieve goedkeuring van mijn aanvraag voor een Persoonlijke Lening?

    Als uw aanvraag voor een Persoonlijke Lening definitief is goedgekeurd, wordt binnen drie werkdagen het geld overgemaakt naar de door u opgegeven betaalrekening.


  • 3. Wat gebeurt er als ik een Persoonlijke Lening aanvraag?

    Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, doen wij eerst een toetsing bij Bureau Krediet Registratie (BKR) om te zien of u andere leningen heeft of heeft gehad en hoe het terugbetalen van deze lening verloopt of verlopen is. Verder bekijken we alle gegevens die u heeft opgegeven. Als wij uw aanvraag accepteren, sturen wij u een offerte toe.  Deze offerte verplicht u tot niets. Accepteert u ons aanbod, stuur dan de offerte met uw handtekening en de gevraagde extra informatie naar ons terug. Na een laatste controle, ontvangt u van ons een definitieve goedkeuring. Het door u aangevraagde bedrag wordt dan binnen drie werkdagen op uw betaalrekening gestort.


  • 4. Waarom zou ik voor een Persoonlijke Lening kiezen en niet voor een hypothecair krediet ofwel een tweede hypotheek?

    Als u een eigen huis heeft, kan een Persoonlijke Lening aantrekkelijker zijn dan een tweede hypotheek. Bij een Persoonlijke Lening heeft u namelijk niet te maken met de hoge kosten voor de notaris, de tussenpersoon en het taxatierapport. Een Persoonlijke Lening is bovendien eenvoudiger af te sluiten dan een hypothecair krediet. Als u geen eigen huis heeft en een woning huurt,  kunt u sowieso niet kiezen voor een tweede hypotheek.


  • 5. Ontvang ik van mijn Persoonlijke Lening rekeningoverzichten?

    Nee. U ontvangt bij een Persoonlijke Lening geen rekeningoverzichten, omdat de rente,  de looptijd en het maandbedrag vaststaan. U heeft van ons ook de garantie dat deze niet veranderen tijdens de looptijd van uw Persoonlijke Lening.


  • Rente

  • 1. Is de rente over een Persoonlijke Lening aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?

    Besteedt u het geld van uw Persoonlijke Lening aan het verbeteren van uw eigen huis (bijvoorbeeld voor een keuken of badkamer) dan kan dit in sommige gevallen aftrekbaar zijn van de belastingen. Informeer hiervoor bij de belastingdienst of bij uw eigen belastingadviseur. Besteedt u het geld aan een auto, een boot of uw inrichting (dit zijn consumptieve bestedingen), dan is de betaalde rente niet aftrekbaar.


  • 2. Hoeveel betaal ik maandelijks aan rente?

    De rente die u betaalt hangt af van het bedrag dat u leent. Wilt u een nieuwe lening afsluiten? Klik dan hier voor uw rente.  Heeft u al een Persoonlijke Lening, kijk dan in uw overeenkomst voor de rente die u betaalt of check het via Mijn Rekening.


  • 3. Kan de rente wijzigen tijdens de looptijd van mijn lening?

    Nee. De rente staat vast tijdens de hele looptijd.


  • 4. Hoe vraag ik een overzicht van de jaarrente aan voor de Belastingdienst?

    Een renteoverzicht van een Persoonlijke Lening kunt u gemakkelijk opvragen bij onze afdeling klantenservice.  Stuur een e-mail aan klantenservice@santander.nl of bel 030 - 63 88 100 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 18.00 uur).


  • Aflossen

  • 1. Kan ik kiezen op welke dag van de maand de automatische incasso van mijn termijnbedrag plaatsvindt?

    Nee. Dat kan niet. De maandelijkse automatische incasso van uw termijnbedrag doen wij altijd op de 1e dag van de maand.


  • 2. Betaal ik extra kosten of een boete als ik eerder aflos?

    Ja meestal betaalt u een boeterente als u uw Persoonlijke Lening eerder wilt aflossen. Zie ook uw kredietovereenkomst of bekijk onze Algemene Voorwaarden.


  • 3. Wat betaal ik per maand bij een Persoonlijke Lening?

    Vooraf spreken we met u af wat u per maand betaalt, uw termijnbedrag, en hoe lang u dat bedrag betaalt. Uw termijnbedrag bestaat uit een deel rente en een deel aflossing. Heeft u nog geen Persoonlijke Lening? Klik dan hier en bereken uw termijnbedrag.

    Heeft u al een Persoonlijke Lening van Santander? Dan vindt u in uw overeenkomst terug hoeveel rente u per maand betaalt en wat uw exacte termijnbedrag per maand is.


  • 4. Hoe los ik af bij een Persoonlijke Lening?

    Vooraf spreken we met u af wat u per maand betaalt. Dit is een bedrag waarbij de rente is inbegrepen. Dit bedrag incasseren wij iedere maand automatisch van uw betaalrekening zoals we dat afgesproken hebben in de kredietovereenkomst. We incasseren zo lang als de looptijd van uw lening is. Is de looptijd verstreken en hebben wij alle maanden het afgesproken maandbedrag kunnen incasseren? Dan is de Persoonlijke Lening helemaal afgerond.