Bent u klant bij ons en heeft u een doorlopend krediet met variabele rente?
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor compensatie.

U ontvangt automatisch bericht
Klanten die in aanmerking komen voor compensatie ontvangen hierover automatisch bericht van ons via e-mail of een brief. De berekening van compensatie wordt voor iedere klant op maat gemaakt en dat kost tijd. Wij doen ons best om alle klanten die in aanmerking komen zo snel mogelijk te informeren. Dit betekent dat u als klant op dit moment zelf geen actie hoeft te ondernemen.

De Compensatieregeling geldt voor de periode vanaf 1 januari 2008 tot 1 april 2018.
→ Als uw doorlopend krediet voor 1 januari 2023 is beëindigd, dan komt u niet in aanmerking voor compensatie op basis van de compensatieregeling.

→ Ook als u een doorlopend krediet bij ons heeft afgesloten na 1 april 2018 of als de rente van uw doorlopend krediet in die periode lager was dan de marktrente, komt u niet in aanmerking voor compensatie op basis van de Compensatieregeling. U zult dan ook geen bericht van ons ontvangen. 

→ Indien u een klacht heeft over uw doorlopend krediet, dan kunt u gebruikmaken van de mogelijkheid om een klacht bij ons in te dienen. Indien u onze interne klachtenprocedure al heeft doorlopen kunt u terecht bij het Kifid. Een procedure starten bij de burgerlijke rechter kan altijd. 

Op deze pagina vindt u achtergrondinformatie over de Compensatieregeling en beantwoorden wij veelgestelde vragen. Mocht u een vraag hebben waarop u het antwoord niet kunt vinden op deze pagina, dan kunt u contact opnemen met onze medewerkers via mail rente.compensatie@santander.nl of telefonisch 030-638 8052.

Heeft u een uitnodiging ontvangen? Klik op de rode knop "Vul hier het formulier in" en ga verder. 

Waarom een compensatieregeling?
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat doorlopende kredieten met een variabele renteclausule niet in alle gevallen duidelijk genoeg zijn geweest. Volgens het Kifid had u mogen verwachten dat de variabele rente van dit krediet meebeweegt met de marktrente. Onder andere deze ontwikkelingen zijn voor ons aanleiding geweest om een Compensatieregeling op te zetten.
Hoe berekenen wij de compensatie?
De compensatie wordt voor iedere klant op maat berekend. De Compensatieregeling is gebaseerd op de uitspraken van het Kifid, maar wijkt daarvan op bepaalde onderdelen af. Dit betekent dat de compensatie die wij u aanbieden op basis van onze regeling, niet precies gelijk is aan het compensatiebedrag dat zou zijn berekend als het volledig in lijn zou zijn met de Kifid-uitspraken.
Het verschil is dat wij een start- en een einddatum hanteren voor het berekenen van de compensatie, namelijk vanaf 1 januari 2008 tot 1 april 2018. Daarnaast betalen wij geen compensatie als het berekende compensatiebedrag minder is dan 50 euro.

Als u in aanmerking komt voor compensatie, wordt de compensatie op de volgende manier berekend:

Berekening rente op basis van de marktrente: wij maken een berekening van de totale rente die u zou hebben betaald als de rente op uw krediet de marktrente zou hebben gevolgd vanaf de start van uw krediet (maar niet eerder dan vanaf 1 januari 2008) tot 1 april 2018.

Berekening totaal betaalde rente: wij maken een berekening van de totale rente die u daadwerkelijk aan ons heeft betaald vanaf de start van uw krediet (maar niet eerder dan 1 januari 2008) tot 1 april 2018.

Vergelijking marktrente en totaal betaalde rente: wij maken een vergelijking tussen de rente die u hebt betaald (zie stap 2) en de rente die betaald zou zijn als de rente meebewoog met de marktrente (zie stap 1). Het verschil tellen wij, maand voor maand, bij elkaar op. Wij houden hierbij rekening met het zogenoemde rente-op-rente effect bij de berekening van het compensatiebedrag. Bij een doorlopend krediet betaalt u in veel gevallen een vast maandbedrag dat bestaat uit aflossing en rente. Het rente-op-rente effect houdt concreet in dat wij in onze berekening het bedrag dat u voor een bepaalde maand te veel aan rente zou hebben betaald, in mindering brengen op het uitstaande saldo van uw doorlopend krediet, waardoor u voor de volgende maand ook een lager rentebedrag zou hebben betaald. Dat werkt ook omgekeerd; als u in een maand te weinig rente heeft betaald, dan was de aflossing op uw krediet minder geweest en het uitstaande saldo hoger.

Correctie van afschrijvingen of kwijtingen: afschrijvingen of kwijtingen die wij in het verleden aan u verleend hebben, worden van het bedrag dat resulteert na de berekening bij stap 3 afgetrokken.

Compensatiebedrag: als het berekende bedrag bij stap 3 minus het bedrag van stap 4 hoger is dan 50 euro, komt u in aanmerking voor compensatie. Indien het berekende bedrag minder is de 50 euro is het verschil tussen de marktrente en de rente op uw krediet zo klein, dat u geen compensatie ontvangt. Voordat wij overgaan tot betaling van het compensatiebedrag, verhogen wij het bedrag met wettelijke rente vanaf 1 april 2021 tot en met de datum dat wij u geïnformeerd hebben dat u in aanmerking komt voor compensatie. Dit totale bedrag is het compensatiebedrag.

Hoe werkt de compensatieregeling?

Om een persoonlijk compensatieaanbod voor u te kunnen berekenen en compensatie te kunnen uitkeren, hebben wij een compensatieregeling ontwikkeld die uit een aantal stappen bestaat. U dient alle stappen in de compensatieregeling op te volgen. U heeft 6 weken de tijd om de compensatieregeling af te ronden en uw persoonlijke compensatieaanbod te ontvangen. Daarna heeft u weer 2 weken de tijd om de vaststellingsovereenkomst voor het compensatieaanbod te ondertekenen.

Na het voltooien van iedere stap ontvangt u een e-mail met informatie voor de volgende stap. Als u de compensatieregeling niet binnen de gestelde termijnen voltooit, dan vervalt uw recht op compensatie en kunt u geen beroep meer doen op de compensatieregeling. U houdt wel het recht om over uw doorlopend krediet een klacht in te dienen bij ons, bij het Kifid of om een procedure te starten bij de burgerlijke rechter. 

Heeft u het compensatieaanbod geaccepteerd? Dan heeft u tot 14 dagen na de datum van ondertekening de tijd om hierop terug te komen. Dat noemen wij uw herroepingsrecht. Dit is kosteloos en u kunt hiervoor contact met ons opnemen via e-mail rente.compensatie@santander.nl. U ontvangt een bevestiging zodra uw verzoek verwerkt is.

Wat zijn de stappen van de compensatieregeling?

  • Stap 1: invullen compensatieformulier – de check dat u de juiste persoon bent
  • Stap 2: het uploaden van uw identificatiebewijs
  • Stap 3: ons compensatieaanbod en de vaststellingsovereenkomst ter ondertekening als u akkoord gaat
Het compensatiebedrag wordt in mindering gebracht op het nog openstaande saldo (het bedrag dat u nog moet betalen) van uw doorlopend krediet. Als het compensatiebedrag hoger is dan uw openstaande saldo, dan betalen wij het bedrag dat overblijft na verrekening aan u uit. Wij doen dit binnen 14 dagen nadat u akkoord bent gegaan met de afspraken die wij met u hebben gemaakt. 
Veelgestelde vragen over de compensatieregeling
Wanneer kan ik bericht verwachten over mijn compensatie?

Wij zijn op dit moment druk bezig met het maken van alle berekeningen. Klanten die in aanmerking komen voor compensatie ontvangen automatisch een bericht zodra de berekening af is.
Dit betekent dat u als klant op dit moment geen actie hoeft te ondernemen.

We streven ernaar om aan het einde van het eerste kwartaal in 2024 klaar te zijn met alle berekeningen. Als u dan nog geen bericht van ons heeft ontvangen, maar u denkt dat u wel recht heeft op rentecompensatie, dan kunt u het formulier invullen op deze pagina.

Als u een klacht heeft over uw doorlopend krediet dan kunt u gebruikmaken van onze klachtenprocedure.

Krijgt iedereen met een doorlopend krediet compensatie?

Huidige klanten van Santander met een doorlopend krediet komen in aanmerking voor compensatie als de variabele rente op het doorlopend krediet de beweging van de marktrente niet goed heeft gevolgd tussen 1 januari 2008 en 1 april 2018.

Personen die in het verleden klant waren van Santander maar waarvan het doorlopend krediet al is afgelost, komen niet in aanmerking voor compensatie op basis van de Compensatieregeling.

Heeft u een klacht over uw doorlopend krediet, dan kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om bij ons een klacht in te dienen, bij het Kifid of een procedure starten bij de burgerlijke rechter. Informatie over onze klachtenprocedure kunt u hier vinden.

Waarom geldt de compensatieregeling voor de periode vanaf 1 januari 2008?

Santander Consumer Finance is zelfstandig actief geworden op de Nederlandse markt op 1 januari 2008. De variabele rente van doorlopend kredieten die vóór 1 januari 2008 in Nederland werden aangeboden, is niet bepaald door Santander. Om deze reden biedt Santander geen compensatie aan over de periode vóór 1 januari 2008.

Wij bieden wel compensatie aan vanaf 1 januari 2008 tot 1 april 2018 of vanaf de startdatum van uw doorlopend krediet als dit na 1 januari 2008 is afgesloten.

Waarom wordt de compensatie berekend tot 1 april 2018?
In april 2018 heeft Santander nieuwe algemene voorwaarden geïntroduceerd met hierin een nieuwe variabele renteclausule. De toepassing van deze algemene voorwaarden is overeengekomen met bestaande - en met nieuwe klanten van Santander. Ons standpunt hierin is dan ook dat met deze nieuwe algemene voorwaarden en de informatie op onze website, de onduidelijkheid is weggenomen over hoe de variabele rente werd bepaald. Daarom wordt in onze Compensatieregeling de compensatie berekend tot 1 april 2018.