Terug naar overzicht

Phishing en wat er tegen te doen?

Phishing en wat er tegen te doen?

Oplichting tijdens bankieren online komt steeds meer voor. Internetcriminelen doen net alsof ze uw bank zijn en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten of zelfs telefonisch geld aan u te ontfutselen. Phishing noemen ze dat. En dat kunnen sommige criminelen vrij goed! Ook kunnen ze zelfs proberen u zover te krijgen uw bankpas op te sturen.

Waar moet u doen tegen phishing:

  1. Twijfelt u of het bericht dat u krijgt van uw bank is? De regel is altijd 'bij twijfel niet doen'. Dus gewoon niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check altijd eerst bij uw bank of uw financiële instelling;
  2. Heeft u inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, uw betaalpas of klantenkaart opgestuurd of wordt er zonder uw toestemming geld van uw rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw bank of financiële instelling. Bij Santander kunt u in dat geval het beste direct bellen met de afdeling klantenservice via 030-6388100 of via 030-6388000;
  3. Update regelmatig uw computer, mobiele telefoon en apps zoals de Santander App waarmee u online bankiert of uw geldzaken beheert;
  4. Check bij uw bank op welke manier zij informatie aan u geven en welke waarschuwingen zij afgeven;
  5. Kijk op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor meer tips.

 

Wat moet u niet doen:

  1. Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens of om geld over te boeken. Tegenwoordig geven veel netwerken van mobiele telefonie soms bij telefoonnummers aan dat ze fraude vermoeden: neem dan in ieder geval niet op!
  2. Ga nooit in op een verzoek om uw betaalpas of klantenkaart op te sturen;
  3. Open nooit uw online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms. Wij zullen u ook nooit rechtstreeks doorsturen naar de inlogomgeving van Mijn Rekening;
  4. Laat niemand online meekijken bij het inloggen in uw bankieren- of Mijn Rekening omgeving;
  5. Tot slot: geef nooit uw beveiligings- of inlogcodes af. Santander zal er ook nooit naar vragen.

 

Veilig online uw geldzaken regelen bij Santander

Als klant van Santander gebruikt u Mijn Rekening of de Santander App om veilig uw geldzaken te regelen. Nog geen persoonlijke inlog? Registreer nu met uw klantnummer.

 

  Utrecht, juni 2021