Cybercrime: pas op voor vishing!
Vishing, wat is dat?
Vishing, dit noem je ook wel voice phishing, is een vorm van cybercrime. Via vishing wordt u gebeld waarbij de crimineel zich voordoet als iemand van de IT support afdeling van uw bank of een andere instelling. Het doel is uw persoonlijke informatie te achterhalen. Eigenlijk net als bij phishing gebeurt waarbij een persoon naar een valse website wordt gelokt via een frauduleuze e-mail.


Hoe werkt vishing?
Vishing-oplichters of “vishers” proberen u te manipuleren en te overtuigen om uw persoonlijke gegevens te delen en geld over te boeken naar hen. De drie meest voorkomende technieken die in het bankwezen worden gebruikt zijn:
- Direct call – de visher belt u op en doet alsof hij/zij een werknemer van uw bank is. Het kan zijn dat hij/zij al kennis van u heeft achterhaald zoals uw telefoonnummer of uw reguliere betalingen met uw credit - of debit card. De vishers halen soms zelfs persoonlijke informatie van uw social media die ze gebruiken om meer overtuigend te overkomen.
- Double call – U wordt gebeld en een opgenomen bericht wordt afgespeeld. Hierin wordt aangegeven dat er een probleem is met uw bankrekening en dat u terug moet bellen om verder geholpen te worden.
- Een mix van verschillende frauduleuze technieken tegelijk zoals smishing (via sms) en phishing (via e-mail).

Santander en vishing