De bank keert terug naar de Formule 1 als de nieuwe partner van Scuderia Ferrari, het meest succesvolle team van de sport.

Gedurende de looptijd van het partnerschap zal Santander Scuderia Ferrari adviseren over haar plannen om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Madrid, Spanje, 21 december 2021

Banco Santander kondigde vandaag een nieuwe samenwerking aan om een van de premium partners van Scuderia Ferrari te worden. Het logo van de bank zal prominent aanwezig zijn op de auto's, racepakken en petten van het F1-team. Gedurende de looptijd van het partnerschap, zal Santander aan Scuderia Ferrari een breed scala aan oplossingen bieden ter ondersteuning van de inspanningen van het team om in 2030, CO2-neutraal te zijn.


F1, een van de meest bekeken sporten

De Formule 1 is een van de meest bekeken sporten ter wereld. Volgens onderzoeksbureau Nielsen, werd er in 2021 wereldwijd naar 1,5 miljard mensen gekeken, waarvan bijna de helft in de markten van de bank in Europa (onder meer Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië) en Noord- en Zuid-Amerika (Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten). Voor 2022 zijn 23 grand prix bevestigd, waaronder Nederland, Zandvoort. De Formule 1 streeft ernaar in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Duurzame energie

In 2020 was Santander de grootste bank ter wereld op het gebied van financiering van duurzame energie. De investeringsbank van Santander, Santander CIB, heeft speciale teams die klanten adviseren over hun omschakeling naar duurzaamheid. De bank is sinds 2020 ook CO2-neutraal in haar eigen activiteiten en streeft ernaar om in 2050 een netto CO2-neutrale uitstoot te bereiken in al haar krediet-, advies- en investeringsactiviteiten. Daarnaast ondersteunen haar activiteiten op het gebied van autofinanciering in Europa (Santander Consumer Finance), de VS (Santander Consumer USA) en andere markten de ontwikkeling van duurzame mobiliteitsoplossingen.


Ana Botín, bestuursvoorzitter van Santander: "We zijn erg enthousiast om weer met Ferrari samen te werken en hen te ondersteunen in de groene transitie. Santander is volledig toegewijd aan het aanpakken van klimaatverandering, en als Europa's grootste aanbieder van autofinanciering, zijn wij vastbesloten om de auto-industrie te helpen bij het vergroenen. Ons nieuwe partnerschap met Ferrari zal onze gezamenlijke vooruitgang versnellen."

Santander - Ferrari Premium Partner

John Elkann, voorzitter van Ferrari: "Het is een eer om weer samen te werken met een wereldwijde financiële instelling als Santander, die zich inzet voor verantwoord bankieren en leiderschap heeft getoond in duurzame energie financiering en ESG (milieu, maatschappij en bestuur) adviesdiensten over de hele wereld. We kijken ernaar uit om met hen samen te werken aan onze belangrijkste doelstelling: CO2-neutraal worden in 2030. Wij geloven dat de Formule 1 met zijn innovaties en technologische ontwikkelingen ten goede zal komen aan onze industrie en uiteindelijk aan de hele maatschappij."


Technologische ontwikkelingen


Al 70 jaar fungeren de F1 en de investeringen van zijn teams als proefterrein voor verschillende technologische ontwikkelingen, van aerodynamica tot remontwerp, wat de auto-industrie heeft geholpen om de CO2-uitstoot te verminderen. Sinds 2014 zijn F1-auto's 50% zuiniger geworden. F1 streeft ernaar om in 2026 de nieuwe Formule 1-motor te onthullen - de tweede generatie hybride krachtbron - die CO2-neutraal zal zijn en zal worden aangedreven door geavanceerde duurzame brandstof.

Scuderia Ferrari stroomlijnt haar logistiek met een lager transportgewicht, een verbod op plastic voor eenmalig gebruik en andere maatregelen. Dit jaar kende de FIA aan Ferrari de driesterren-milieuaccreditatie toe.

Banco Santander speelde van 2007 tot 2017 al een rol in bij de Formule 1 en had vanaf 2010 een succesvol partnerschap met Scuderia Ferrari. Naast de F1 is de bank ook een belangrijke promotor van Europese en Latijns-Amerikaanse voetbalcompetities. Momenteel sponsort de bank de Spaanse LaLiga Santander en de Conmebol Libertadores. Daarnaast steunt zij diverse andere populaire sporten in Europa en Latijns-Amerika.