De compensatieregeling is momenteel gesloten. Alle klanten die in aanmerking kwamen voor compensatie hebben inmiddels een uitnodiging gehad.
Bent u klant bij ons en heeft u een doorlopend krediet met variabele rente?
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor compensatie.
U ontvangt automatisch bericht
Klanten die in aanmerking komen voor compensatie ontvangen hierover automatisch bericht van ons via e-mail of een brief. De berekening van compensatie wordt voor iedere klant op maat gemaakt en dat kost tijd. Wij doen ons best om alle klanten die in aanmerking komen zo snel mogelijk te informeren. Dit betekent dat u als klant op dit moment zelf geen actie hoeft te ondernemen.
De Compensatieregeling geldt voor de periode vanaf 1 januari 2008 tot 1 april 2018.
→ Als uw doorlopend krediet voor 1 januari 2023 is beëindigd, dan komt u niet in aanmerking voor compensatie op basis van de compensatieregeling.
→ Ook als u een doorlopend krediet bij ons heeft afgesloten na 1 april 2018 of als de rente van uw doorlopend krediet in die periode lager was dan de marktrente, komt u niet in aanmerking voor compensatie op basis van de Compensatieregeling. U zult dan ook geen bericht van ons ontvangen.
→ Indien u een klacht heeft over uw doorlopend krediet, dan kunt u gebruikmaken van de mogelijkheid om een klacht bij ons in te dienen. Indien u onze interne klachtenprocedure al heeft doorlopen kunt u terecht bij het Kifid. Een procedure starten bij de burgerlijke rechter kan altijd.
Op deze pagina vindt u achtergrondinformatie over de Compensatieregeling en beantwoorden wij veelgestelde vragen. Mocht u een vraag hebben waarop u het antwoord niet kunt vinden op deze pagina, dan kunt u contact opnemen met onze medewerkers via mail rente.compensatie@santander.nl of telefonisch 030-638 8052.
Waarom een compensatieregeling?
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat doorlopende kredieten met een variabele renteclausule niet in alle gevallen duidelijk genoeg zijn geweest. Volgens het Kifid had u mogen verwachten dat de variabele rente van dit krediet meebeweegt met de marktrente. Onder andere deze ontwikkelingen zijn voor ons aanleiding geweest om een Compensatieregeling op te zetten.
Hoe berekenen wij de compensatie?
De compensatie wordt voor iedere klant op maat berekend. De Compensatieregeling is gebaseerd op de uitspraken van het Kifid, maar wijkt daarvan op bepaalde onderdelen af. Dit betekent dat de compensatie die wij u aanbieden op basis van onze regeling, niet precies gelijk is aan het compensatiebedrag dat zou zijn berekend als het volledig in lijn zou zijn met de Kifid-uitspraken.
Het verschil is dat wij een start- en een einddatum hanteren voor het berekenen van de compensatie, namelijk vanaf 1 januari 2008 tot 1 april 2018. Daarnaast betalen wij geen compensatie als het berekende compensatiebedrag minder is dan 50 euro.
Als u in aanmerking komt voor compensatie, wordt de compensatie op de volgende manier berekend:
Hoe werkt de compensatieregeling?
Om een persoonlijk compensatieaanbod voor u te kunnen berekenen en compensatie te kunnen uitkeren, hebben wij een compensatieregeling ontwikkeld die uit een aantal stappen bestaat. U dient alle stappen in de compensatieregeling op te volgen. U heeft 6 weken de tijd om de compensatieregeling af te ronden en uw persoonlijke compensatieaanbod te ontvangen. Daarna heeft u weer 2 weken de tijd om de vaststellingsovereenkomst voor het compensatieaanbod te ondertekenen.
Na het voltooien van iedere stap ontvangt u een e-mail met informatie voor de volgende stap. Als u de compensatieregeling niet binnen de gestelde termijnen voltooit, dan vervalt uw recht op compensatie en kunt u geen beroep meer doen op de compensatieregeling. U houdt wel het recht om over uw doorlopend krediet een klacht in te dienen bij ons, bij het Kifid of om een procedure te starten bij de burgerlijke rechter.
Heeft u het compensatieaanbod geaccepteerd? Dan heeft u tot 14 dagen na de datum van ondertekening de tijd om hierop terug te komen. Dat noemen wij uw herroepingsrecht. Dit is kosteloos en u kunt hiervoor contact met ons opnemen via e-mail rente.compensatie@santander.nl. U ontvangt een bevestiging zodra uw verzoek verwerkt is.
Wat zijn de stappen van de compensatieregeling?
- Stap 1: invullen compensatieformulier – de check dat u de juiste persoon bent
- Stap 2: het uploaden van uw identificatiebewijs
- Stap 3: ons compensatieaanbod en de vaststellingsovereenkomst ter ondertekening als u akkoord gaat