Terug naar overzicht

Phishing en wat er tegen te doen?

 

Oplichting tijdens bankieren online komt steeds meer voor. Internetcriminelen doen net alsof ze uw bank zijn en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten of zelfs telefonisch geld aan u te ontfutselen. Phishing noemen ze dat. En dat kunnen sommige criminelen vrij goed! Het CBS meldt dat in 2024 bijna 1% van de 15-plussers in Nederland slachtoffer werd van phishing. Criminelen kunnen zelfs proberen u zover te krijgen uw bankpas op te sturen of inloggegevens te geven.

 

WAARSCHUWING! Ontvangt u een mail van ons met het verzoek uw openstaande saldo over te maken naar het Bunq bankrekeningnummer NL70BUNQ2158502363? 
Deze e-mail hebben wij niet verstuurd! Wij adviseren u om geen geld over te maken naar dat bankrekeningnummer. Wij zullen u nooit ongevraagd een e-mail sturen met het verzoek het openstaande bedrag van uw lening over te maken. Heeft u al geld overgemaakt naar het genoemde Bunq bankrekeningnummer, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw eigen bank. Lees verder voor tips tegen phishing!

Wat kunt u doen tegen phishing:

 

  1. Bij twijfel niet doen: Twijfelt u of het bericht dat u krijgt van uw bank is? De regel is altijd 'bij twijfel niet doen'. Dus gewoon niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Bel of mail altijd eerst uw bank of uw financiële instelling en kijk voor de contactmogelijkheden altijd op de officiële website, niet via het bericht;
  2. Let op signalen van fraude: Spelfouten, vreemde toon, dwingende urgentie en meer kunnen wijzen op oplichting. Wilt u weten hoe u phishing kunt herkennen? Lees dan ook ons andere artikel hierover;
  3. Is het bericht bekend: Controleer bij de Fraudehelpdesk of de e-mail of sms al eerder als vals is gemeld;
  4. Ken de communicatie van uw bank: Check bij uw bank op welke manier zij informatie aan u geven en welke waarschuwingen zij afgeven;
  5. Controleer voordat u betaalt: Maak nooit zomaar geld over, controleer de afzender en gebruik uw gezond verstand. Controleer ook het bankrekeningnummer voordat u geld overmaakt;
  6. Raadpleeg betrouwbare bronnen: Kijk op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor meer tips;
  7. Regelmatig updaten: Update regelmatig uw computer, mobiele telefoon en apps zoals de Santander App waarmee u online bankiert of uw geldzaken beheert. Meer informatie over het belang van software-updates vindt u hier;
  8. Gebruik tweestapsverificatie (2FA): Activeer waar mogelijk tweestapsverificatie voor uw bankomgeving en e-mail. Zo logt u niet alleen in met een wachtwoord maar zal er nog een extra code of bevestiging nodig zijn. Op deze manier krijgen criminelen veel moeilijker toegang tot u persoonlijke omgeving, zelfs als ze uw wachtwoord weten;
  9. Train uzelf: Doe de valse berichtenquiz van de Fraudehelpdesk om uw alertheid te testen.

 

Wat moet u niet doen:

 

  1. Deel geen gegevens: Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens of om geld over te boeken. Tegenwoordig geven veel netwerken van mobiele telefonie soms bij telefoonnummers aan dat ze fraude vermoeden: neem dan in ieder geval niet op;
  2. Geen links openen: Open nooit uw online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms. Wij zullen u ook nooit rechtstreeks doorsturen naar de inlogomgeving van Mijn Rekening;
  3. Nooit iets opsturen: Ga nooit in op een verzoek om uw betaalpas of klantenkaart op te sturen. Wij zullen u nooit vragen om deze te sturen naar ons;
  4. Laat niemand meekijken: Deel je scherm niet bij het inloggen in uw bankieren- of Mijn Rekening omgeving;
  5. Ga niet in op druk: Reageer niet op berichten die u dwingen om direct actie te ondernemen. Urgentie met dreigementen over extra kosten zijn een eerste signaal voor verdachte berichten.

Wat als het toch misgaat:

 

  1. Direct contact opnemen bij misbruik: Heeft u inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, uw betaalpas of klantenkaart opgestuurd of wordt er zonder uw toestemming geld van uw rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw bank of financiële instelling. Bij Santander kunt u deze pagina bekijken voor de benodigde acties bij (vermoedelijke) phishing;
  2. Meld het meteen: Indien u slachtoffer bent, of denkt te zijn, van een phishing poging, dan moet u dit meteen melden bij de Fraudehelpdesk en Veilig Bankieren. Daarnaast raden we ook aan om aangifte te doen bij de politie;
  3. Blokkeren en wijzigen: Voorkom dat criminelen vrij spel hebben met uw gegevens. Als u zelf nog kunt inloggen, probeer dan de gegevens te wijzigen of het account te blokkeren;
  4. Controleer andere accounts: Aangezien de meeste mensen vaak dezelfde gegevens gebruiken voor verschillende accounts, is het van belang om na te gaan welke gegevens in foute handen zijn beland. Kijk ook de cybercriminelen aanpassingen hebben gemaakt aan de instellingen. Denk bijvoorbeeld aan een ander e-mailadres of telefoonnummer dat is opgegeven in uw account van een webshop.

Het is van belang dat u hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaat in het geval van een (vermoedelijke) phishing poging. Wees op tijd en beperk de schade voor uzelf.

Veilig online uw geldzaken regelen bij Santander

 

Als klant van Santander gebruikt u Mijn Rekening of de Santander App om veilig uw geldzaken te regelen. Nog geen persoonlijke inlog? Registreer nu met uw klantnummer.