Terug naar overzicht

Phishing en wat er tegen te doen?

 

Oplichting tijdens bankieren online komt steeds meer voor. Internetcriminelen doen net alsof ze uw bank zijn en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten of zelfs telefonisch geld aan u te ontfutselen. Phishing noemen ze dat. En dat kunnen sommige criminelen vrij goed! Ook kunnen ze zelfs proberen u zover te krijgen uw bankpas op te sturen of inloggegevens te geven.

 

WAARSCHUWING! Ontvangt u een mail van ons met het verzoek uw openstaande saldo over te maken naar het Bunq bankrekeningnummer NL70BUNQ2158502363? 
Deze e-mail hebben wij niet verstuurd! Wij adviseren u om geen geld over te maken naar dat bankrekeningnummer. Wij zullen u nooit ongevraagd een e-mail sturen met het verzoek het openstaande bedrag van uw lening over te maken. Heeft u al geld overgemaakt naar het genoemde Bunq bankrekeningnummer, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw eigen bank. Lees verder voor tips tegen phishing!

Waar kunt u doen tegen phishing:

 

  1. Twijfelt u of het bericht dat u krijgt van uw bank is? De regel is altijd 'bij twijfel niet doen'. Dus gewoon niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Bel of mail altijd eerst uw bank of uw financiële instelling;
  2. Heeft u inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, uw betaalpas of klantenkaart opgestuurd of wordt er zonder uw toestemming geld van uw rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw bank of financiële instelling. 
  3. Update regelmatig uw computer, mobiele telefoon en apps zoals de Santander App waarmee u online bankiert of uw geldzaken beheert;
  4. Check bij uw bank op welke manier zij informatie aan u geven en welke waarschuwingen zij afgeven;
  5. Maak nooit zomaar geld over, controleer de afzender en gebruik uw gezond verstand. Controleer ook het bankrekeningnummer voordat u geld overmaakt;
  6. Kijk op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor meer tips.

 

Wat moet u niet doen:

 

  1. Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens of om geld over te boeken. Tegenwoordig geven veel netwerken van mobiele telefonie soms bij telefoonnummers aan dat ze fraude vermoeden: neem dan in ieder geval niet op!
  2. Ga nooit in op een verzoek om uw betaalpas of klantenkaart op te sturen;
  3. Open nooit uw online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms. Wij zullen u ook nooit rechtstreeks doorsturen naar de inlogomgeving van Mijn Rekening;
  4. Laat niemand online meekijken bij het inloggen in uw bankieren- of Mijn Rekening omgeving;
  5. Maak nooit zomaar geld over zonder te controleren of het verzoekbericht legitiem is, check de afzender!
  6. Tot slot: geef nooit uw beveiligings- of inlogcodes af. Santander zal er ook nooit naar vragen.

Veilig online uw geldzaken regelen bij Santander

 

Als klant van Santander gebruikt u Mijn Rekening of de Santander App om veilig uw geldzaken te regelen. Nog geen persoonlijke inlog? Registreer nu met uw klantnummer.