{{searchResults.length}} resultaten voor '{{query}}'
Geen resultaten gevonden
Phishing en verdachte e-mails
Hoe herkent u een phishingbericht?
Phishing e-mails zijn tegenwoordig steeds lastiger van echte berichten te onderscheiden. Toch zijn er signalen die kunnen helpen. Zo bevatten deze berichten vaak een algemene aanhef zoals “Beste klant”, in plaats van uw naam. De toon is meestal dringend, met verzoeken om snel te handelen of direct te betalen.
Ook zijn er vaak taalfouten of ongewone bewoordingen te vinden. Controleer ook de afzender; vaak lijkt het betrouwbaar maar als u verder kijkt dan ziet u dat het e-mailadres niet helemaal klopt of verdacht eruit ziet. Daarnaast leidt de link in een phishingbericht vaak naar een website die niets met het echte bedrijf te maken heeft. Controleer ook het bankrekeningnummer. Is dit echt het bankrekeningnummer dat het bedrijf gebruikt of niet. U kunt dat zien aan uw bankafschriften bijvoorbeeld.
Als u twijfelt over de echtheid van een bericht, klik dan nergens op en neem contact met het bedrijf op via de officiële kanalen. Als u twijfelt over de echtheid van een bericht van Santander, bel dan 030 - 6388100 of 030 - 63 88290 om dit te controleren.
Kijk ook op deze websites van de overheid:
Alles over veilig (online) bankieren | Veilig bankieren