Santander kondigt de lancering aan van Zinia, een nieuw Koop nu, Betaal later platform.

26 januari 2022
Reuters
Finextra

De technologie achter Zinia is sinds bijna een jaar actief in Duitsland, waar het al meer dan twee miljoen klanten heeft geworven. Daarmee is Santander een van de grootste Koop nu Betaal later (BNPL)-spelers in Europa wat betreft klantenaantallen.

De bank is nu van plan om de dienst onder de merknaam Zinia ook in andere markten te introduceren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de leidende positie van Santander op het gebied van Consumer Finance, waar de bank al 19 miljoen klanten ondersteunt via 63.000 aangesloten verkooppunten.

De Buy Now Pay Later (Koop nu, betaal later)-dienst van Zinia vereenvoudigt het winkelen door klanten de mogelijkheid te bieden in een paar seconden rentevrij te betalen, online of via fysieke verkooppunten. Zinia-gebruikers zullen ook profiteren van andere diensten in hun Zinia App, waaronder exclusieve aanbiedingen en financieringsalternatieven.

Retailpartners kunnen dankzij Zinia hun klanten een snelle en veilige betaaloptie bieden, waardoor de klantervaring verbetert en de verkoop en herhaalactiviteiten toenemen.

Zinia.com

Ezequiel Szafir, CEO van Openbank en Santander Consumer Finance: "Vandaag lanceren we een nieuw platform dat consumenten een gemakkelijke en flexibele betaalmogelijkheid biedt met de veiligheid en het vertrouwen van een grote financiële groep als Santander. We zijn verheugd over de snelle expansie van Zinia en streven ernaar een leider te worden in de koop nu, betaal later markt".

Zinia maakt gebruik van op AI gebaseerde kredietbeoordelingstechnologie die is ontwikkeld door Openbank (Santander's toonaangevende digitale bank die al 1,7 miljoen klanten bedient in vijf landen in Europa en Noord- en Zuid-Amerika) om realtime kredietbeslissingen te nemen, met de standaarden die van een gereguleerde bank worden verwacht. Dat, in combinatie met de schaalgrootte van Santander Consumer Finance (een marktleider op het gebied van consumentenkrediet met activiteiten in 18 landen, €120 miljard aan activa en meer dan 19 miljoen klanten wereldwijd), en de langdurige relaties met businesspartners, maakt van Zinia een uniek, state-of-the-art platform.

Zinia is het eerste project dat is ontwikkeld door Santander's Digital Consumer Bank (DCB), waarin Santander Consumer Finance (SCF) en Openbank zijn samengevoegd. SCF is de toonaangevende bank voor consumentenfinanciering met vestigingen in 16 Europese landen, de VS en Canada. En ze biedt producten en diensten aan meer dan 19 miljoen klanten en 130.000 verkooppunten. Openbank is Santander's digitale bank met een volledige catalogus van financiële producten en een eigen state-of-the-art digitaal platform. De schaalgrootte van SCF en de digitale mogelijkheden van Openbank maken DCB tot een van de grootste digitale banken voor consumentenfinanciering ter wereld.