Welkom!

Voor je zie je de eerste Retail Nieuwsbrief van Santander Consumer Finance. Regelmatig zullen wij jou hierin op de hoogte houden van nieuws en tips om je verkopen te boosten met onze financieringsproducten!

En wil je meer informatie over een bepaald onderwerp? Aarzel dan niet en mail ons. Je vindt de link onderaan de Nieuwsbrief en we informeren je dan graag in een volgende editie!

Met hartelijke groet,

Sales Team Santander Consumer Finance
TIP 1

In onze online Marketing Toolbox vind je alles rondom de promotie van financieringsproducten.
Maak er gebruik van en boost je omzet!

Waarschijnlijk heb je er weleens gehoord van PSD2. Maar wat is nu PSD2 en welke mogelijkheden biedt dit? We leggen het je graag uit in dit artikel.

Wat is PSD2?

PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer. Het houdt o.a. in dat banken verplicht zijn om 3e partijen toegang te geven tot je betaalrekening, als je daar als consument toestemming voor geeft. Bij Santander gebruiken we PSD2 ook. Niet zomaar iedere partij mag gebruik gaan maken van PSD2 data.

Er zijn 2 criteria:
  • De consument bepaalt zelf of hij een partij toegang geeft tot zijn data of niet
  • Het bedrijf moet een vergunning hebben bij de DNB, De Nederlandse Bank
De voordelen van PSD2
Tot de invoering van PSD2 hadden alleen de banken en de consument toegang tot de betaalgegevens. PSD2 heeft o.a. als doel om te zorgen voor meer concurrentie op de betaalmarkt waardoor er nieuwe innovatieve producten ontstaan.
Santander Consumer Finance & PSD2

Bij Santander Consumer Finance gebruiken we PSD2 sinds vorig jaar. Bij de aanvragen boven de >1.000,- zijn we verplicht om de inkomstengegevens te verifiëren. Dat doen we aan de hand van een recent bankafschrift en een salarisstrook.

Eind vorig jaar hebben we de eerste PSD2-stap gezet door de consument de optie te bieden om in plaats van het bankafschrift te uploaden, ons eenmalig inzicht te geven in de transacties van de afgelopen 30 dagen op de bankrekening.
We zien dat de meeste consumenten voor deze optie kiezen. Dat is gunstig want dit betekent dat we direct de juiste data krijgen. We hoeven daardoor niet meer om recentere bankafschriften te vragen of te vragen naar een nieuw afschrift omdat er transacties zijn doorgehaald of missende pagina’s opvragen etc.
Meer tevredenheid en sneller het geld op je bankrekening
Zo kunnen aanvragen sneller verwerkt worden, is de consument meer tevreden over het aanvraagproces en heb jij of jouw bedrijf sneller je geld!
De nabije toekomst van PSD2-mogelijkheden

In de komende periode worden er nog 2 stappen gezet:
  1. We gaan steeds verder in het automatisch interpreteren van alle transacties op het bankafschrift. Hierdoor zullen aanvragen nog sneller een definitief akkoord kunnen krijgen.
  2. Daarnaast werken we aan een oplossing om de salarisgegevens na toestemming van de consument digitaal op te kunnen halen.
Dit zal ons in de nabije toekomst in staat stellen om financieringsaanvragen in de meeste gevallen direct te kunnen beoordelen!
Leennormen zijn bedragen die aangeven wat een consument per maand minimaal moet overhouden om van te kunnen leven. Welk bedrag dat is, verschilt natuurlijk per leefsituatie. Een gezin met kleine kinderen heeft tenslotte voor andere zaken geld nodig dan iemand die alleen woont. Omdat het niet vooraf precies te berekenen valt, zijn hiervoor standaardbedragen per leefsituatie ontwikkeld = de leennormen.

In dit artikel leggen we uit hoe deze normbedragen van invloed zijn op de leencapaciteit van je klant en geven we tips hoe hiermee om te gaan.

Waarom is verantwoord geld lenen belangrijk?

Leennormen dragen bij aan het verantwoord verstrekken van krediet. Het is belangrijk om te voorkomen dat een financiering te lang loopt of dat een krediet te hoog is en de consument geen uitzicht heeft op wanneer de lening afgelost is. Hierdoor ontstaan snel financiële problemen waar niemand beter van wordt. Ook de kredietverstrekkers zelf niet.

Via de leennorm consumptief krediet kunnen kredietaanbieders daarom goed de financiële positie vaststellen van mensen die willen lenen. Het doel van de leennorm is dan ook om mensen niet meer geld te laten lenen dan verantwoord is.
Worden leennormen wel eens aangepast?

Absoluut. Afhankelijk van diverse ontwikkelingen worden de leennormen aangepast. Het kan gaan om economische veranderingen denk aan inflatie of de hoge energiekosten of nieuwe belastingmaatregelen.

Het doel is immers het berekenen van het bedrag wat de consument over houdt om van te kunnen leven. Als de kosten van levensonderhoud stijgen zal dat ook in de leennormen worden verwerkt.
Santander heeft voor alle verkopers Checklists ontwikkeld waarin de minimale salariseisen van dit moment zijn opgenomen. Deze zijn eenvoudig op te vragen bij Partner Services.

Nieuwe leennormen 2023

Naar verwachting worden in juli 2023 nieuwe leennormen geïntroduceerd. Zodra dat het geval is zullen we in een volgende nieuwsbrief hier meer in detail op terugkomen.

TIP 2

Snelle check of je klant in aanmerking komt voor de financiering?
Gebruik de Checklist!

Weet je dat je gratis promotiemateriaal voor ons product Betaal per Maand bij Santander kunt bestellen?

In voorraad zijn: A1 posters, A5 consumentenflyers, stuurhangers en tentkaarten.

Voor online gebruik is er ook een calculator waarmee je klant in fase 1 het maandbedrag kan berekenen en in fase 2 kan bekijken of de financiering haalbaar is.
Ook beschikbaar zijn banners voor tweewielers (0% 50/50 deal). Voorbeelden van het beschikbare promotiemateriaal zie je hieronder. Alles is aan te vragen bij Partner Services via onderstaande rode knop.


                          A5 flyer voorkant                                   A5 flyer achterkant                              Stuurhangers                                 
                        

Calculator                                                      QR-Code
           


Klik op de rode button hieronder en je kunt direct via e-mail het POS materiaal of de Checklists bij onze afdeling Partner Services aanvragen!



Voor ons product Groen Lenen zijn online leaflets, calculatoren en Checklists aanwezig.
Ook deze materialen zijn aan te vragen via bovenstaande knop bij onze afdeling Partner Services.




Nog even dit: begin juli zullen wij onze rente verhogen.
Meer informatie heb je inmiddels ontvangen via e-mail of volgt snel.


Contact

Telefoon: 030-6388700
(kies optie 2)
ma t/m vr 09.00 - 17.00 uur

Onderwerp uitgelicht zien in volgende Nieuwsbrief?
Mail naar ooitwordtnu@santander.nl