Terug naar overzicht

Moeite met rondkomen

Moeite met rondkomen

Help, ik kan mijn rekeningen niet meer betalen! 


“Halverwege de maand is mijn geld op” is een veelgehoorde uitspraak de laatste tijd. Als je een rekening (tijdelijk) niet kunt betalen veroorzaakt dat kopzorgen. En als de rekeningen zich dan blijven opstapelen, geeft dat uiteindelijk ook stress en geldproblemen. Wat te doen bij hoge gasrekening en hoe zorg je ervoor dat jouw betalingsachterstand niet groter wordt? Lees het hier.

Inzicht in uitgaven en inkomsten

Zorg eerst dat je inzicht in uitgaven krijgt maar weet ook wat er maandelijks binnenkomt. Ook via app inzicht in uitgaven krijgen heb je goed overzicht, maar door het zelf op te schrijven dwing je jezelf om er goed naar te kijken. Je kunt dit zelf maken of het Excel-invulformulier van het Nibud gebruiken, voordeel daarvan is dat je zeker weet dat je niets vergeet.

Is je energiecontract variabel of vast?

Maak een verschil in vast inkomen en, als je dat hebt, je variabele inkomsten. Doe hetzelfde met je lasten. Je vaste inkomsten/lasten komen maandelijks terug en zijn altijd gelijk. Hierop kun je dus rekenen. Onder je vaste inkomsten vallen ook de toeslagen die je eventueel ontvangt. Vaste lasten zijn natuurlijk de huur of hypotheek, gas- en energiekosten en verzekeringen.
Heb je een variabel energiecontract, dan is het wellicht handig om je termijnbedrag te verhogen zodat je straks niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Variabele inkomsten/lasten zijn iedere maand anders en heb je enigszins zelf in de hand. Boodschappen vallen onder je variabele lasten. Tel dan alles op en trek dan jouw totale uitgaven van jouw totale inkomsten af. Je weet nu hoe je ervoor staat.

Welke rekeningen moet je nog betalen?

Maak een lijstje van alle openstaande rekeningen. Zo zie je of je een betaalachterstand hebt en zo ja, hoe groot die is. Zet de meest dringende rekeningen bovenaan zodat je weet welke je als eerste moet betalen om een boete te voorkomen.

Snelle oplossingen voor kleine geldproblemen


Zoek actief naar oplossingen voor je (tijdelijke) geldtekort.

Misschien denk je dat je niet nog meer kunt besparen, maar lees de onderstaande tips eens door om te zien of je hier al aan gedacht hebt:

• Koop alleen de echt noodzakelijke boodschappen, let op aanbiedingen en koop geen dure A-merken;
• Let bij aanbiedingen op het echt zo voordelig is en niet onbelangrijk, of je ze wel nodig hebt;
• Kijk of je onnodige abonnementen (denk aan tijdschriften of streamingsdiensten) of verzekeringen (zie de tips van Kassa) hebt en zeg deze op;
• Spaar je maandelijks een vast bedrag? Zet dat tijdelijk stop en activeer het weer als het kan.
• Heb je spaargeld of een doorlopend krediet? Boek dan wat over naar je betaalrekening want als je roodstaat kan er geen automatische incasso van je vaste lasten plaatsvinden;
• Check of je recht hebt op toeslagen die je eerder niet kon aanvragen;
• Informeer bij je gemeente of er regelingen zijn waarvoor je in aanmerking komt;
• Wacht niet af als je betaalproblemen hebt of dreigt te krijgen. Maar neem contact op met het bedrijf waaraan je moet betalen. Er zijn altijd betaalregelingen mogelijk, zeker als je dit op tijd aangeeft!

Alles rondom moeite met rondkomen

Zorg dat je grip op je geldzaken blijft houden, weet wat er in komt en wat er uit gaat en trek op tijd aan de bel. Maak bijvoorbeeld een jaarbegroting zodat je weet wat de dure maanden zijn en die kunt opvangen door ook weinig uit te geven in de goedkopere maanden. Het Nibud heeft alles rondom moeite met rondkomen op een rijtje gezet. Lees dit voor tips en tools.

Ik kan de maandlast van mijn lening niet meer betalen

We snappen dat het in deze tijd lastig kan zijn om de maandlast van uw lening te betalen. Maar let op, voorkom altijd een betaalachterstand. Neem contact met ons op en samen vinden we een oplossing. Wij kunnen uw maandbedrag bijvoorbeeld verlagen zodat u een tijdje minder af hoeft te lossen. Of we passen uw krediet aan, zodat dit beter past bij uw nieuwe situatie.

Kom uw betaalafspraken na


Belangrijk is dat u uw afspraken nakomt als wij met u een betaalafspraak maken. Zo voorkomt u dat uw geldproblemen groter worden of dat de afspraken die we eerder met u maakten, vervallen.

Wacht niet te lang en neem contact op

Hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe beter wij u kunnen helpen. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel 030-6388400
E-mail klantbetalingen@santander.nl
WhatsApp 0683601965
Lees hier meer over hoe wij u kunnen helpen.

Utrecht, oktober 2022