Terug naar overzicht

Cybercrime: pas op voor vishing!

Cybercrime: pas op voor vishing!

Vishing, wat is dat?

Vishing, dit noem je ook wel voice phishing, is een vorm van cybercrime. Via vishing wordt u gebeld waarbij de crimineel zich voordoet als iemand van de IT support afdeling van uw bank of een andere instelling. Het doel is uw persoonlijke informatie te achterhalen. Eigenlijk net als bij phishing gebeurt waarbij een persoon naar een valse website wordt gelokt via een frauduleuze e-mail.

Hoe werkt vishing?

Vishing-oplichters of “vishers” proberen u te manipuleren en te overtuigen om uw persoonlijke gegevens te delen en geld over te boeken naar hen. De drie meest voorkomende technieken die in het bankwezen worden gebruikt zijn:

  1. Direct call – de visher belt u op en doet alsof hij/zij een werknemer van uw bank is. Het kan zijn dat hij/zij al kennis van u heeft achterhaald zoals uw telefoonnummer of uw reguliere betalingen met uw credit - of debit card. De vishers halen soms zelfs persoonlijke informatie van uw social media die ze gebruiken om meer overtuigend te overkomen.
  2. Double call – U wordt gebeld en een opgenomen bericht wordt afgespeeld. Hierin wordt aangegeven dat er een probleem is met uw bankrekening en dat u terug moet bellen om verder geholpen te worden.
  3. Een mix van verschillende frauduleuze technieken tegelijk zoals smishing (via sms) en phishing ( via e-mail).

Hoe beschermt u zich tegen vishing?

Wees op uw hoede als u een telefoontje krijgt van iemand die u vraagt om persoonlijke informatie te delen. Om uzelf te beschermen kunt u de volgende stappen volgen:

  • Deel uw informatie nooit. Betrouwbare organisaties zullen u nooit telefonisch om uw wachtwoord of andere gevoelige informatie vragen.
  • Hang op en neem direct contact op met de helpdesk van de organisatie waarvan de persoon beweert de vertegenwoordiger te zijn. Vertel aan hen de inhoud van het gesprek. U hoort dan vanzelf of de informatie klopt of niet.
  • Klik nooit op verdachte links. Als u tijdens het telefoontje wordt aangespoord om op een link te klikken die u heeft ontvangen in uw e-mail, doe dat niet! Het kan een poging zijn om uw informatie te stelen of om kwaadaardige software te installeren op uw telefoon of computer. In dit artikel leggen wij verder uit hoe u een frauduleuze e-mail kunt herkennen.

Santander en vishing

De laatste tijd hebben wij gemerkt dat er een stijging is in telefoontjes van mensen die zich voordoen als medewerker van Santander. Als aan u wordt gevraagd om persoonlijke gegevens te delen met hen dan kunt u ervan uitgaan dat dit niet klopt. Criminelen proberen dan namelijk toegang te krijgen tot de interne netwerken van Santander.
Van onze kant zorgen wij ervoor dat al onze werknemers training krijgen om vishing meteen te herkennen. Twijfelt u? Deel geen gegevens en bel of mail ons dan meteen via 030-6388100 of klantenservice@santander.nl.
Het is van belang dat u altijd op uw hoede bent en de stappen volgt die we in de vorige paragraaf hebben beschreven. Op die manier helpt u ons om onze systemen en uw gegevens veilig te houden.