Terug naar overzicht

Hoe weet ik dat een webshop veilig is?

Hoe weet ik dat een webshop veilig is?

 

Hoe weet je of je met een gerust hart een bestelling kunt plaatsen op een bepaalde webshop?


Het meest belangrijk hierin is dat je nagaat of de webshop wel of niet legaal is. Want oplichting via webshops komt steeds vaker voor. In 2022 heeft de politie meer dan 10.000 aangiftes ontvangen van fraude via webshops; een stijging van bijna 70% ten opzichte van vier jaar daarvoor!  Gelukkig beschermt ook de wet jou hierin want webwinkels moeten zich aan een regels houden die zijn vastgelegd in de wet onder de noemer ‘koop op afstand’. 

In dit artikel leggen wij graag uit aan welke kenmerken je (niet-) veilige webshops kunt herkennen.

Verantwoordelijkheden van webwinkels
Verantwoordelijkheden van webwinkels

Zoals we al eerder zeiden, webwinkels moeten zich aan regels houden die zijn vastgelegd in de wet onder de noemer ‘koop op afstand’. Dit betekent dat de webshop je vooraf moet kunnen vertellen hoe het bestelproces verloopt, wat het product of dienst precies is, wat je ermee kunt en/of hoe lang je garantie hebt.

Verder is het verplicht dat je altijd een stap terug kunt doen in het bestelproces als je aan het bestellen bent. Dit is zodat je foute bestellingen kunt herstellen maar ook om te voorkomen dat je gedwongen wordt om de bestelling af te ronden.

Worden de regels overtreden, dan mag je de koop ontbinden en een klacht indienen. De consumentenbond vertelt je er alles over. 

Je hebt recht op 14 dagen bedenktijd
Je hebt recht op 14 dagen bedenktijd
Je hebt als consument ook altijd recht op 14 dagen bedenktijd als je online iets gekocht hebt of afgesloten. Dat betekent dat je het product altijd binnen 14 dagen ongebruikt, mag terugsturen of van de dienst – zoals bijvoorbeeld een abonnement – mag afzien.

Deze 14 dagen bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen of de dienst hebt afgesloten. De webwinkel is verplicht je hierover te informeren.  

Wist je dat er ook regels zijn voor het bezorgen van een product? Als je bijvoorbeeld een product online bestelt, moet het product wel binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij er een andere levertijd is afgesproken natuurlijk.
Let op keurmerken en ervaringen van anderen.

Als een webshop het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, Webwinkel Keur of Qshops heeft, belooft de webwinkel algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken. Een voordeel hiervan is dat je naar een onafhankelijke Geschillencommissie kunt stappen als je er met de webwinkel niet uitkomt.

Controleren of het keurmerk klopt doet je op de website van het keurmerk zelf door daar de webwinkel en het bijbehorend domein op te zoeken. Klik NIET op het keurmerk op de site van de webshop zelf.

Doe onderzoek naar de webshop

Het is slim om onderzoek te doen naar een webshop als je de webwinkel niet kent of als je twijfelt of het wel vertrouwd is.
Gebruik hiervoor onafhankelijke beoordelingsplatforms zoals Trustpilot.nl of op Klachtenkompas.nl de webshop op te zoeken; zijn er veel klachten, slechte reviews of meldingen dat spullen niet zijn ontvangen, koop dan niet bij deze webwinkel.

Of voer de naam van de webshop op een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo in met trefwoorden als 'klacht', 'ontevreden' fraude' of 'oplichting' om te lezen wat de ervaringen van andere consumenten zijn. Gebruik altijd een onafhankelijk reviewplatform of zoekmachine.


Doe onderzoek naar de webwinkel

Zijn er mogelijkheden om te klagen op de webshop?
Zijn er mogelijkheden om te klagen op de webshop?


Nog zoiets: kijk ook voordat je iets bestelt of er contactgegevens op de website staan en of je kunt klagen. Is die mogelijkheid er niet, dan is het uitkijken geblazen want waar moet je heen met je klacht? En let helemaal op als ze niet aangesloten zijn bij een Geschillencommissie. 

Bij sommige webwinkels moet je ook opletten of je koopt bij het bedrijf zelf of bij een externe verkoper die de webshop gebruikt als verkoopkanaal. Gaat het om een andere verkoper, dan ligt de verantwoordelijkheid en de klachtenafhandeling bij die andere verkoper en niet bij het bedrijf. 

Pas op voor nep-webshops

Niet iedere webwinkel is te vertrouwen. Soms is een webshop gewoon gebakken lucht. Let op want af en toe komt het ook voor dat gegevens van webwinkels worden gestolen om daarmee een nep-webwinkel te bouwen die betrouwbaar lijkt. Kijk of het webadres in de browserbalk begint met 'https://'. Dan is in ieder geval de internetverbinding beveiligd.

Veilig online betalen
Veilig online betalen

Goed als je eenmaal weet dat de webshop veilig is, dan zijn er vervolgens veel manieren om online te betalen. Met iDEAL betaal je via de beveiligde omgeving van je bank, maar dan kan je niet achteraf betalen.

Als je betaalt met Paypal of jouw creditcard, dan is er onder voorwaarden aankoopbescherming mogelijk zodat je het geld terug kunt claimen als je de aankoop niet ontvangt.

En als je in de check-out kiest voor Zinia, Klarna of een andere manier van achteraf betalen, betaal je pas 14 dagen nadat je de bestelling ontvangen hebt. Wel zo veilig! ;-)
Bij twijfel: bewaar de betaalpagina


Maak bij twijfel een afdruk van de betaalpagina en controleer je bij- en afschrijvingen op jouw betaalrekening. Is de afrekening niet in orde, neem dan direct contact op met de webwinkel. Soms kun je het geld ook terugkrijgen via de bank (storneren van de incasso), creditcardmaatschappij (chargebackregeling) of aankoopbescherming (PayPal).

 

Nu heb je alle tools in handen om veilig online te kopen en betalen. Doe er je voordeel mee. Voor nog meer tips, kijk ook eens op de website van de politie.

Utrecht, 28 juni 2023