Hoe weet ik dat een webshop veilig is?

Verantwoordelijkheden van webwinkels
Hoe weet u of u met een gerust hart een bestelling kunt plaatsen op een bepaalde webshop? Webwinkels moeten zich aan een regels houden die zijn vastgelegd in de wet onder de noemer ‘koop op afstand’. Dit betekent dat de webshop u vooraf moet kunnen vertellen hoe het bestelproces verloopt, wat het product of dienst precies is en wat u ermee kunt en of hoe lang u garantie heeft. Verder is het verplicht dat u altijd een stap terug kunt doen in het bestelproces als u aan het bestellen bent. Dit is zodat u foute bestellingen kunt herstellen maar ook om te voorkomen dat u gedwongen wordt om de bestelling af te ronden.
Altijd veertien dagen bedenktijd
Als consument heeft u bij ‘koop op afstand’ altijd 14 dagen de tijd om u te bedenken en het product terug te sturen of van de dienst – bijvoorbeeld een abonnement – af te zien. Deze bedenktijd gaat in op de dag nadat u het product heeft ontvangen of de dienst heeft afgesloten. De webwinkel is ook verplicht u hierover te informeren.
Ook zijn er regels voor het bezorgen van een product. Als u bijvoorbeeld een product online bestelt, moet het product binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd, tenzij er een andere levertijd is afgesproken.
Worden de regels overtreden dan mag u de koop ontbinden en een klacht indienen. Voor meer info https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/levertijden-en-bezorgkosten
Pas op voor nep-webshops
Maar niet iedere webwinkel is te vertrouwen. Soms is een webshop gewoon gebakken lucht. Overigens geldt dat nooit voor de webshops waar u via Betaal per Maand van Santander kunt betalen. U kunt erop rekenen dat wij altijd eerst de benodigde checks doen voordat wij gaan samenwerken met een webwinkel.
Let wel op want af en toe komt het ook voor dat gegevens van webwinkels worden gestolen om daarmee een nep-webwinkel te bouwen die betrouwbaar lijkt. Kijk of het webadres in de browserbalk begint met 'https://'. Dan is in ieder geval de internetverbinding beveiligd.
Wat kunt u nog meer doen? Let op keurmerken en ervaringen van anderen.
Als een webshop het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk heeft, belooft de webwinkel algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken. Een voordeel hiervan is dat u naar een onafhankelijke Geschillencommissie kunt stappen als u er met de webwinkel niet uitkomt.
Controleer of het keurmerk klopt doet u op de website van het keurmerk zelf door daar de webwinkel en het bijbehorend domein op te zoeken. Klik niet op het keurmerk op de site van de webshop zelf.
Gebruik een onafhankelijk review platform of zoekmachine en doe onderzoek naar de webshop
Het is slim om op beoordelingsplatforms als Trustpilot.nl of op Klachtenkompas.nl de webshop op te zoeken; zijn er veel klachten, slechte reviews of meldingen dat spullen niet zijn ontvangen, koop dan niet bij deze webwinkel. Of voer de naam van de webshop op een zoekmachine als Google, Bing of Yazoo in met trefwoorden als 'klacht', 'ontevreden' fraude' of 'oplichting' om te lezen wat de ervaringen van andere consumenten zijn.
Welke mogelijkheden om te klagen zijn er op de webshop?
Kijk ook voordat u iets bestelt of er contactgegevens op de website staan en of u kunt klagen; is er een webwinkelkeurmerk of is de webshop aangesloten bij een geschillencommissie?
Bij sommige webwinkels moet u opletten of u koopt bij het bedrijf zelf of bij een externe verkoper die de webshop gebruikt als verkoopkanaal. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bol.com. Als het namelijk om een andere verkoper gaat ligt de verantwoordelijkheid, net als de klachtenafhandeling, bij de externe partij en niet bij het bedrijf zelf.
Veilig online betalen
Goed als u eenmaal weet dat de webshop veilig is, dan zijn er vervolgens veel manieren om online te betalen. Met iDEAL betaalt u via de beveiligde omgeving van uw bank, maar dan kunt u niet achteraf betalen. Als u betaalt met Paypal of uw creditcard is er onder voorwaarden aankoopbescherming mogelijk zodat u het geld terug kunt claimen als u de aankoop niet ontvangt. En als u voor Afterpay, Klarna of een andere manier van achteraf betalen kiest, betaalt u pas nadat u de bestelling ontvangen hebt.
Of u kiest voor een winkel die werkt met Betaal per Maand van Santander. Dan heeft u altijd het gemak van achteraf per maand betalen terwijl u al geniet van uw aankoop. Nog een tip: als u de webwinkel niet kent of vertrouwt, betaal dan nooit vooraf via een overschrijving of iDEAL. Als u te maken heeft met een nep-webwinkel krijgt u het geld niet terug.
Bij twijfel: bewaar de betaalpagina
Maak bij twijfel een afdruk van de betaalpagina en controleer uw bij- en afschrijvingen op uw betaalrekening. Is de afrekening niet in orde, neem dan direct contact op met de webwinkel. Soms kunt u het geld ook terugkrijgen via de bank (storneren incasso), creditcardmaatschappij (chargebackregeling) of aankoopbescherming (PayPal).
Nu heeft u alle tools in handen om veilig online te kopen en betalen. Doe er uw voordeel mee. Voor nog meer tips, kijk ook eens op de website van de politie: https://www.vraaghetdepolitie.nl/misdaad-en-geweld/hoe-weet-je-of-je-bij-een-betrouwbare-webshop-koopt.html
Kies voor veilig betalen, kies in de check-out voor Betaal per Maand van Santander
Meer informatie over deze veilige betaalmethode
Utrecht, juni 2021